Statystyki Google Analytics

Google Analytics jest dostępne przez przeglądarkę narzędzie do analizy statystyki strony www, żeby zacząć zbierać dane wystarczy założyć konto i dodać plik z fragmentem kodu JavaScript do strony. Główną funkcją jaką znajdziemy w Analytics to możliwość generowania raportów i zestawnień w oparciu o gromadzone tam dane.

Informacje tam zawarte doskonale nadają się do śledzenia trendów związanych z zachowaniem użytkowników na stronie. Możemy analizować statystyki strony www w oparciu o każdą informację z osobna w dowolnym okresie czasu. Informacje te prezentowane są z podziałem na główne grupy.

Użytkownicy serwisu

Zbiór informacji na temat ilości odwiedzin, obejrzanych stron i czasu spędzonego na stronie. Znajdziemy tu także podział na użytkowników nowych i powracających oraz wskaźnika odrzuceń (liczba osób, która od razu opuściła stronę. Dodatkowo możemy obejrzeć informacje techniczne (rodzaj przeglądarki, rozdzielczość monitora).

Źródła odwiedzin

To informacje o tym skąd interneauci trafili na stronę. Podzielone są na odwiedziny bezpośrednie, witryny odsyłające, wyszukiwarki i kampania reklamowe z użyciem AdWords. Jeżeli umieszczamy informacje na innych stronach lub prowadzimy kampanię reklamową, możemy dokładnie prześledzić skuteczność naszych działań. Informacje te przydają się również w przypadku pozycjonowania i sprawdzenie, które ze słów powodują wejścia i z jakim skutkiem.

Zawartość

Tutaj znajdziemy statystyki odnoszące się do konkretnych podstron naszego serwisu. Które z nich były najczęściej odwiedzane, ile czasu spędzał użykownik na każdej z nich oraz w którym momencie opuszczał naszą stronę.

Cele

Cel to zdefiniowany adres strony, który ma zostać wyświetlony przez osobę odwiedzającą stronę. Tu możemy przejrzeć statystyki realizacja celów, ile razy go osiągnięto, ile razy porzucono ścieżkę. Każdemu celowi można nadać wartość w zł (bardziej w $, bo nie ma do wyboru Polskiej waluty) i mierzyć ile zarobiliśmy na konkretnym celu.

Każdy z takich raportów możemy obejrzeć na przygotowanych wykresach, zdefiniować dowolny okres czasu jakim ma zostać objęty. Wszystkie raporty możemy exportować np. do exela i poddać go dalszym obróbkom. Jeżeli potrzebujemy inaczej przygotowanych raportów niż zdefiniowane w analytics to możemy skorzystać z dodatku - definiowanie raportów.

Raporty niestandardowe

W Google Analytics istnieje możliwość zdefiniwania raportu na własne potrzeby w oparciu o zgromadzone tam dane strony. Raport układa się jak klocki lego wstawiając wybrane pola do przygotowananego szablonu. Możemy przygotować dowolony raport ściśle dostosowany do potrzeb i zaprezentować go na jednym z dostępnych wykresów.

Analytics i Adwords

Aplikacja jest dobrym uzupełnieniem narzędzia Google AdWords. Umożliwia śledzenie konkretnej kampanii reklamowych i analizować ją o kryteria dostępne w Analytics. Statystyki współczynnika odrzuceń lub najczęstszych stron wyjścia mogą posłużyć do zmiany poszczególnych stron lub zawartości na bardziej dostosowaną do potrzeb użytkowników.